Jutut

Lokakuun loppupuolella kävimme melkein 60 suunnistajan voimalla tutustumassa Moldovan metsiin ja Moldovan pääkaupunkiin – Chisinauhun. Pääkaupunki vähän muistuttaa Neuvostoliiton aikaa, kaipa vähän parannusta kuitenkin tullut. Suurimmalla osalla elintaso on aika matala. Maa on edullinen suomalaisille turisteille joka puolella. Ihmiset ovat ystävällisiä ja valmiit auttamaan. Kisojen järjestelyissä järjestäjät tekivät parhaansa ja pienet puutteet, kuten lähtöaikojen myöhästymiset, ei paljoa haitannut.

Omansa kokemuksensa oli suunnistus maailman suurimmassa viinikellarissa ja viinimaistiaiset sen jälkeen. Ystävällinen ja turvallinen maa, toivottavasti käyn siellä vielä joskus…

Tässä on Pauli Rautasen hieno video Moldovan metsästä ja kilpailukeskuksesta.

{rokbox}images/stories/jutut/48-turkin-antalyan/antalya_2012_tam 075.jpg{/rokbox}

Pieni suomalainen suunnistajajoukko lähti pakkasia pakoon ja osallistui Turkin Antalyassa järjestettyyn O-festiin. Lensimme Istanbulin välilaskun kautta Antalyaan. Kentällä meitä oli vastassa iloinen ja ystävällinen Veysel Guler, hän oli ystävineen järjestänyt meille hienon suunnistusviikon. Varsinaiseksi ”aarteeksi” osoittautui Yusuf-autonkuljettajamme, hän tarjosi meille täydellisen kuljetus ja huoltopalvelun. Jokaisen harjoituksen ja kilpailun jälkeen Yusufin auton takaosassa odotti vastapuristettu appelsiinimehu. Lisäksi harjoitusten ajomatkat käytettiin Antalyan kaupunkiin ja nähtävyyksiin tutustumiseen, joten Antalyan kaupunki tuli nähdyksi monelta kulmalta. Suunnistusviikkomme kuului 4-harjoitusta Veysel Gulerin hyvin suunnittelemilla radoilla mielenkiintoisissa ja erilaisissa maastoissa. Kartat olivat myös korkealaatuisia, osa Esa Huttusen tekemiä.

Suunnistamaan Kazakstaniin!? Jo sana Kazakstan kuulostaa eksoottiselta. Näin lienevät 23 muutakin osallistujaa ajatelleet kokoontuessamme Helsingin lentokentälle lauantaina 27.4.2013.

Saavuimme yöllä kahden aikaan Astanan kentälle ja jatkoimme bussilla hotelli Baiterekiin, joka on uudehko, pieni ja keskeisellä paikalla.

Aamupala syödään läheisessä baari/ravintolassa, jossa kukin voi valita mieleisensä aamiaisen erikoisista ruuista.

ISTANBULIN 5 DAYS SUUNNISTUSKISAT

{rokbox}images/stories/jutut/36-istambul-2011/istanbul_1.jpg{/rokbox}

Osallistuimme viime viikolla Helenan kanssa Istanbul 5days- rastiviikolle. Mitään aikaisempaa kokemusta ei meillä Turkista ollut, siksi jännityksellä odotimme mitä tuleman piti. Istanbul on 16 miljoonan asukkaan kaupunki ja sen kyllä katukuvassa huomaa. Käsittämätön määrä ihmisiä, kymmenettuhannet kauppa-basaarit sekä kroonisesti ruuhkautunut liikenne olivat ehkä kolme merkittävämpää asiaa, jota viikon aikana kohtasimme. Paikalliseen liikennekulttuuriin kuuluu mennä siitä mistä pääsee, palaa sitten tolpassa minkä värinen valo tahansa. Tämä koskee yhtä hyvin jalankulkijoita kuin autoilijoitakin. Silmiin pistävää oli myös se, että basaarien myyjät ja ravintoloiden tarjoilijat olivat kaikki miehiä. Naisten paikka on kuulemma olla lasten kanssa kotona.

Kokemuksia Venäjältä

Matkailu tunnestusti avartaa eikä suunnistusreissu Venäjälle viime juhannuksena tehnyt poikkeusta sääntöön. Suunnistus on Venäjällä pieni laji ja keskittynyt hyvin pitkälle Pietariin ja sen ympäristöön. Kokonaisuutena kolmipäiväiset Mihail Svjatkinin muistokisat olivat erinomaisesti järjestetyt ja osallistumista voi suositella kaikille. Yleensä kilpailut keskittyvät Pietarin ympäristössä Kannaksen alueelle.

Perjantai aamu - Juhannusaatto. Tänään lähdetään Juhannusmatkalle Venäjälle. Ei enää paljon jännitä, kun jo yli 20 matkaa on järjestetty ja toteutettu viiden vuoden aikana. Hyvin järjestetty matka on kuin palapeli. Kun jokaiselle palalle löytyy oma paikka ja ei yhtään palaa puutu, syntyy kokonainen kuva.

{rokbox}images/stories/jutut/30-karjalan/pietari1.jpg{/rokbox}

Karjalan Kannaksen matkalla ensimmäinen päivä on aina kaikkein vaativin. Päivän ohjelmassa on ajaminen Suomen – Venäjän rajalle (180 km). Rajan ylittäminen on aina oma tarina. Parhaimmillaan se kestää tunnin – puolitoista, mutta voi tulla yllätyksiäkin. Sen jälkeen pieni pysähdys rahan vaihtamista ja pientä purtavaa varten. Sitten jatketaan matkaa majoituspaikalle. Meidän käytössä oli 2 pikkubussia ( 15 +15 paikkaa). Kuskien piti olla tarkkana tiellä. Monissa paikoissa liikkuvan poliisin auto odottaa piilossa niitä kuskeja, jotka eivät noudata liikennesääntöjä. Sakon määrä vaihtelee 100 ruplasta 15000 ruplaan, joka yleensä menee suoraan taskuun ( 1 euro = 40 ruplaa). Meillä oli kokeneet kuskit ja matka sujui hyvin.

JSN Boot template designed by JoomlaShine.com